Postat de: cristina | Iulie 24, 2009

Berlin

Urmeaza un post turistic, relatat din Berlin si compus de pe scaunul meu de la birou, unde inca nu imi gasesc ritmul, fiindca este minunat sa ramai cu sufletul in vacanta.
Berlinul este orasul in care propria istorie se reflecta la fiecare colt de strada si singurul lucru lent este cursul Spree-ului. Un oras ce a fost 45 de ani impartit intre doua ideologii si in care nu ai nevoie de ghid turistic ca sa iti dai seama ca te-ai ratacit in partea sovietica, fiindca bulevardele cu blocuri de apartamente stivuite pana la cer iti dau un sentiment de familiaritate linistitor. Parca mergi spre Obor. Dincolo de zid, mai precis dupa Checkpoint Charlie, cultura urbana ia alte dimensiunea unei cafenele americane imprejmuita de cladiri moderne englezesti in forma de cub sau bila si gasesti multe stranduri cu nume complicate frantuzesti.
De fapt, Berlinul cred ca a avut trei vieti. A fost construit, inaltat maiestuos cu domuri inalte, cladiri cu margini dantelate poleite cu aur, felinare neobosite si drumuri de piatra pe care probabil puteai sa si valsezi si gradini cu animale pe care puteai sa le vanezi – ca un nobil prusac. Domul cu cupola verzulie le sopteste turistilor povesti despre Berlinul de odinioara, ca o cutie muzicala. Apoi a fost bombardat, demolat, cucerit cu o poza trucata si mazgalit cu nume de soldati ai armatei rosii si cuvantul “Mockba”. Am incercat sa urmaresc cu degetul conturul unei urme de glont. Chiar in zid, parea dureroasa – la fel ca si imaginea orasului elegant fumegand in timp ce aliatii il mutilau. Apoi reinventat. Reinventat cu un gazon in locul Palatului Imperial – care va reveni miraculos in 2010, schele cu fatada din panza pictata, cladiri reconstruite sau restaurate partial si foarte multi monstri din metal si sticla unul chiar semanand cu un siloz al viitorului, luminat ca o nava spatiala. Eu cred ca toate cladirile au fost confortabil imbracate in sticla fiindca le este teama. Urmatorul glont ar putea sa transforme totul in cioburi, nu in ruine si ar salva orasul de alta imagine dezolanta. In plus, este foarte usor sa inlocuiesti geamuri si sa alini un suflet usor ciobit.
La Reichtag exista chiar o camera cu cutii spirituale de metal, apartinand fiecarui membru al parlamentului – opera artistului francez Christian Boltanski. O cutie neagra ascunde anii regimului nazist. Probabil au mai indesat mult mai multe in ea.
Berlinul este minunat si fiindca are spectacole de balet cu roboti, dar ce turist are timp de ele cand este atat de frumos sa te plimbi pe Unter den Linden si sa te invarti ca un titirez sa nu ratezi nicio umbra, a trecutului sau a viitorului…


Responses

  1. Am impresia ca ti-a placut Berlin-ul, nu-i asa?🙂

  2. @Corwin

    Da. A fost minunat❤

  3. chiar in dimineata asta ma gandeam ca m-as muta for good la berlin, dupa am citit postul tau si mi-am zis ca e un semn:), so berlin here i come!

  4. @simona

    eh, eu m-as muta de fapt… peste tot. ma indragostesc asa usor de civilizatii superioare. mie in general imi plac destinatiile boeme, iar Berlinul este un oras plin de infuzii tehnologice programate impecabil. daaar, tot amalgamul asta de viitor amestecat cu trecut, cu istorie, cu nevoia de reinventare fac Berlinul un oras minunat. si un oras extraordinar de verde, sa stii ca o treime din el sunt parcuri. aaah, si aveau si multi baieti frumosi😛
    so, go, hurry my child🙂 poate ma primesti in vizita🙂

  5. uf

    cat de minunat e sa tot repeti minunat. dar nu ne-ai impartasit toooooooooooooooate detaliile >:P.

    oricum, pufoasele alea colorate au fost mai minunate decat orice bufnita cu bratari la gat

  6. am deja un suflet frumos langa mine si impreuna ne gandeam sa schimbam bucurestiul pe berlin, pentru civilizatie, pentru verde, pentru muzica, pentru tot ce-i lipseste prafuitului nostru bucuresti. as alerga acum spre, dar mai am de zabovit un pic aici, totusi, pentru cand voi fi acolo, be my guest!

  7. PS: multumiri pentru comment:)

  8. @simona

    nu ai pt ce. eu ma bucur de oamenii care apreciaza lucrurile minunate si vor sa le imparta cu cei dragi :-*
    ai auzit @amonet?🙂 eh, detaliile cele mai importante se pastreaza in suflet, langa un fir de iarba si o carte postala.

  9. @amonet

    pufoasele colorate au suflet de berlinez si forma de belfer prusac🙂

  10. @simona_day.

    daca chiar zambesti cu cineva de mana, bucurestiului nu-i lipseste nimic, zic eu. daca vrei alte arome mergi si simte putin aer de bosfor la istanbul, sau faceti un spa la budapesta. berlinul este un oras pretuit doar de muzeografi si geologi ajunsi la varsta pensionarii si invie odata pe an la liberty parade. in rest este exact ca un bmw sau ca orice alt lucru german: riguros, perfectionist, eficient si boooring.

  11. @tsk

    doamne, Radu, cum poti sa spui despre un BMW ca este boring?
    acum ne suparam!

  12. @tsk

    sunt atat de multe lipsuri agatate de bucuresti, care n-au de-a face cu fericirea din sufletul fiecaruia, incat imi vine sa strig cat pot de tare plecati de aici, va distrugeti sanatatea, si cam tot din cauza asta am vrea si noi sa fugim de aici. cat despre nemti si plictisul lor caracteristic, hmm, nu prea-mi pasa, stiu una si buna, mi-ar placea la nebunie berlinul ca prim oras in care sa ma opresc dupa ce plec de aici, dupa as sta un pic si la praga, dupa la viena, dupa la lyon, dupa la amsterdam, un pic de londra pentru energie si in final m-as opri in australia, nu stiu exact in ce oras:). but tnx anyway pentru atentionare:)

  13. @simona_day

    Eu m-as opri la Praga. Si nu cred ca as mai pleca vreodata, se spune ca templierii si-ar fi ascuns acolo comoara! As mai sta vreo doua luni la Londra, dar nu mai mult, ca ametesc de tot!

  14. Și, mai ales, „All art has been contemporary”, nu?😀


Lasă un răspuns

Categorii

